Sonnentor: Poznávací výlet do čajového světa


"Musím čůrat!"
"Už zase?"
Tuhle konverzaci jsem měla prakticky s každým, koho znám. A k tomu ještě nejlépe dovětek "nejsi nějaká divná? nemáš nějaké problémy?" A víte, co? Takovéhle poznámky člověka dost rozhodí. Nějakou dobu jsem si opravdu myslela, že mám nějaký zdravotní problém. Pak jsem ale začala dělat jednu věc. Ptát se těch "už zase?", kolik toho sami vypijí. Ukázalo se, že nepijí skoro vůbec. Jak by taky mohli chodit čůrat, když vypijí sotva litr denně a z toho je polovina ještě cocacola? Najednou se to celé obrátilo a já mám "silnou páku" proti nim. "Ale já nepotřebuju pít, nemám žízeň," začala jsem slýchávat jako obranný mechanismus. To už si pak jen ťukám na čelo a nechávám každého svému osudu. Nutit někoho do pitného režimu je dost složitá situace.

Můj pitný režim se dá počítat na litry a když náhodou svou denní hladinku nedosáhnu, cítím to. Běžně vypiju alespoň litr vody a litr čaje, během léta se moje spotřeba zvyšuje. A pozor, nechoďte na mě s tím, že "to je moc, pít moc škodí". Moc dobře víme, že správná hladina pro tělo se pohybuje mezi 2 - 3 litry a samozřejmě záleží na každém z nás individuálně - jestli sportujeme, jsme zdraví, nemocní, aktivní, unavení, na našem běžném dnu, na naší váze... Každý si proto najděme svůj vlastní zdravý pitný režim. A taky pozor, je něco úplně jiného, když pijete čaj nebo čistou vodu oproti sladkým syceným nápojům, kávě nebo třeba pivu. Litr koly rozhodně není správný pitný režim.

Uf, nějak jsem se dneska rozohnila. A to si chci přitom s vámi povídat o tom nejsluníčkovějším pitném režimu, jakého se vám může dostat. K testování jsem od Sonnentoru dostala Příběhy z čajové konvice, což je poznávací sada bio čajů a bylinkových směsí. Dnešní článek bude trochu delší, protože si představíme každý čajíček zvlášť.


Poznávací sada čajů Sonnentor obsahuje 10 druhů čajíčků. Celkem 12 sáčků, protože dva čajíčky dostaneme po dvou. Nejbožejší na tom všem je to, že celé balení je nejen recyklovatelné, ale taky kompostovatelné! Pyramidové sáčky, ve kterých jsou zabalené čajíčky, jsou z kukuřičného škrobu. A foliové pytlíčky jsou čistá celulóza! Celý obal tak můžete hodit do kompostu. Ale pozor, hlavně ty fólie se můžou rozkládat docela pomalu. Záleží na podmínkách, v kompostárnách se rozloží během měsíců, na kompostu na zahrádce to může trvat i rok a půl. Proto je nejlepší sáček hodit do tříděného odpadu.

Čajíčky samotné jsou v bio kvalitě, bylinky byly hrubě prořezány, aby se zachovalo jejich aroma a cenné éterické olejíčky. Nenajdete tam žádná dochucovadla, chemické dovoňovadlo ani nic, co do čaje nepatří. A teď už se vrhneme na jednotlivé čajové zážitky.


Tanec v čajové zahradě (Tanzend im Teegarten): Zelený čaj, máta okrouhlolistá, olivový list, citronová tráva, citronová kůra, slunečnice květ, růže, chrpa
Po otevření sáčku mě ovála krásná svěží citronová vůně. Nejsem velký fanoušek takových těch ovoněných čajů "zelený čaj s citronem", protože si myslím, že když už si chci zelený (nebo jakýkoli) čaj něčím dochutit, udělám to radši opravdovým citronem, ne aromatem, které citron v životě nepotkalo. Tahle vůně ale byla úplně jiná, opravdická a osvěžující. Nechala jsem si vodu vychladnout na 80°C (máme varnou konvici s meřítkem stupňů, pro milovníky zelených čajů je to boží pomůcka. Správná teplota se dá ale zjistit i jinak. Při poslední návštěvě čajovny mi čajovnice poradila, že osmdesát stupňů je taková teplota, do které už můžete strčit ruku a nespálíte se :D Testovat bych to moc nedoporučovala, ale asi si umíte udělat představu - z vody už se nedýmí a nemáte pocit, že vás spálí. Vy totiž nechcete spálit ani ten čaj). Chuťově je jemně nasládlý, příjemný, nenáročný. Takový čajík na popíjení během práce (takové jsem totiž v práci popíjela během dne). Pro mě je ideální tak jednou denně, protože se mi citronová chuť (i když je velmi jemná a lehká) rychle omrzí a radši mám "neutrálnější" čaje a bylinkové směsi. Rozhodně je ale moc osvěžující, jak v létě, tak i v zimě, kdy mi podobné čajíčky dodávají energii.


Nadechnutí v lese (Durchatmen im Wald): Ostružina list, borůvka list, smrkové jehličí, pampeliška lékařská, kopřiva, černý rybíz list, malina list, jitrocel, pestrovka květ, sedmikráska, prvosenka jarní
Je možné, že opravdu cítím jehličí? Čaj má zajímavou jemnou nazelenalou chuť. Je jemný s takovou mechovou lesní příchutí a takovým zemitým ocáskem. Nasládlý. Nejlepší bude v zimě, kdy jste zachumlaní pod huňatou dekou, koukáte se z okna a právě jste se vrátili z procházky. Jste trochu promrzlí a čajíček vám rozlévá v žilách novou energii. Jemně nazelenalá barva čaje mi připomíná mech a jehličí. Nadechnutí v lese je zajímavé na ochutnání, ale není to moje vončo. V poznávací sadě bylo Nadechnutí v lese hned dvakrát. Druhý sáček mi chutnal mnohem víc. Dala jsem si ho po obědě na zklidnění bříška a bylo to hrozně milé a uklidňující. Pořád v něm ale cítím něco zeleného :D


Mlsání z ovocného košíku (Naschem vom Obstkorb): Jablka kousky, ibišek, šípek, mango, červený pomeranč, jahoda, banán
Červená barva, jemná vůně a jemná nakyslá chuť ibišku a jablíček. Ovocné čaje mám ráda, ale musím si na ně dát pozor, protože překyselují. Ty nedobré jsou často tak kyselé, až je nedokážu dopít. Mlsání z ovocného košíčku mi ale chutnalo moc. Mám ráda ibišek, bývaly doby, kdy jsem si kupovala ibiškový čaj karkade (nebo ho taky můžete potkat jako kerkade). Kyselá chuť se vyvážila pár lžičkami medu. A nejlepší byl na studeno, mňam! Jinak mám ovocné čaje nejradši v zimě. Nebo když mám pocit, že mi dochází energie a potřebuju něco "sladkého" na pití. Čaje nesladím (kromě ibiškového), takže je to u mě opravdu spíš o pocitu, protože ovoce je od přírody sladké. Mlsání z ovocného košíčku bych mohla mlsat pořád. A když si čtu složení - mango, červený pomeranč, jahoda a banán, hned bych si takovou misku ovoce dala.


Zelený čaj PURE (Grüntee): zelený čaj
Zelený čajíček obsahuje pravý čínský zelený čaj a na pytlíčku jsem ho chvilku hledala, tam jsem totiž jmenuje Grüner Tee aus China Pur. Zeleným čajem začínám každé ráno. Hezky mi rozproudí metabolismus, srovná tlak a udělá prostě dobře. Zelených čajů mám rozhodně největší spotřebu a patří mezi mé nejoblíbenější. Zkusila jsem, jestli je zelený čajíček Sonnentor vícenálevový, jako už zelené čaje bývají. A víte, co? Vymáčkla jsem z toho čtyři velké zelené hrnky čaje! Ten čtvrtý už byl trochu vodový, jinak ale byly všechny tři předcházející jemné a dobré. Kdo zelené čaje moc nezná, tak pamatujte, že je důležité ho nespálit vroucí vodou, ale nechat ji vychladit na nějakých 80°C. Čaj se pak louhuje jen pár minutek a záleží podle čajíčku, kolik. Většinou ale není potřeba víc než 3 minuty. Chuť je taková lehce nasládlá, jemná, osvěžující. Nejradši mám jasmínový, ten má krásně osvěžující a naplňující chuť.


Cestování se sluncem (Reisen mit der Sonne): Zázvor, borůvka list, citronová tráva, citronová kůra, kontryhel, slunečnice květ, růže, lípa, měsíček, slez květ, pepř černý
Na tenhle čajíček jsem se moc těšila, hlavně kvůli kontryheli a měsíčku. To jsou totiž ženské bylinky a po ruce bychom je měly mít všechny. Skvělá směs pro holčičky od Sonnentoru je Štěstí je být ženou, která je pro mě srdcovou záležitostí. Cestování se sluncem zní tak krásně poeticky, viďte? Čaj je jemný a nejvíc se o slovo hlásí chuť zázvoru, pepře a citrusů. Pro mě je to spíš zimní a podzimní směs, kdy se sluníčko už tak často neukazuje a tímhle čajem se žlutým nádechem ho chceme přivolat. Na ochutnání je zajímavý, hezky ohřívá bolavý krčík a díky zázvoru a pepři se mi v celém těle rozlévalo krásné sluníčkové teplo. Tenhle čajíček je vlastně takové instantní sluníčko v sáčku :D Chuťově je pro mě asi zajímavý, na ochutnání mi jednou ale stačil.


Bosky na rozkvetlé louce (Barfuss durch die Wiese): Máta okrouhlistá, meduňka, sléz, bedrník, verbena citronová, zelený oves, jitrocel, heřmánek, měsíček, řecký horský čaj, růže
Bosky na rozkvetlé louce je tak krásný název, žejo? Hrozně jsem se na čajíček těšila, uvařila jsem si ho navečer. Ráno a během dne mám ráda zelené čaje, jak se ale blíží pozdní odpoledne, přestávám se ládovat teinem a kofeinem, aby se mi lépe usínalo. Naopak piju spíš bylinkové směsi a ovocné čaje. Hezky jsem si ho uvařila, popíjela a najednou byl pryč! Já vám ten čaj vyzunkla ani nevím jak! Tahle směs mi moc chutná, to je přesně něco pro mě. Jemná nasládlá bylinková chuť, která se pije sama. Mňam! Už teď se mi po něm stýská.


Černý čaj Assam PURE (English Assam): černý čaj
Černé čajíčky jsem nejvíc pila během pracovní stáže v Londýně. Odpolední čaj o páté se sušenkami jsme zavedli už od rána. Černý čaj s mlékem a medem mi tam tak zachutnal, až jsem si musela začít dávat dlouhé procházky, jak se (společně s těmi sušenkami, které se do čaje namáčejí) začal usazovat jako pneumatika na bříšku. Černý čaj je pro mě taková zvláštní neprobádaná oblast. Je na mě docela "těžký", proto ho piju nejčastěji třeba když mě bolí bříško, potřebuju nějakou silnou nakopávací věc a kafe nepřipadá v úvahu, nebo když mám chuť na nějaké sladké pití (to pak zase přileju kapku mléka a osladím cukrem - ne vždycky mi ale tahle kombinace sedne). O černém čaji ale vlastně nevím vůbec nic, takže mě docela překvapila doba louhování - jen 3 až 5 minut. Přelouhované čaje bývají hořké a nepitelné, tak jsem opravdu krátkou dobu dodržela a musím říct, že mi čaj zachutnal velice! Byl lahodný, nasládlý, přesně takový, jaký by měl černý čajíček být. Pochopila jsem, že jsem své předchozí černočajové experimenty louhovala moc dlouho. Nebo jsem pila špatné a nedobré čaje. Černý čaj od Sonnentor je výborný, jemný, lahodný a moc jsem si pochutnala. Variantu s mlékem jsem ale nezkoušela.


Láska na čokoládové vlně (Geniessen auf der Schokoladenseite): Kakaové slupky, červený pomeranč, fenykl, kardamom, slunečnice květ, skořice Cejlon, hřebíček, lékořice
COŽE? Kardamon se nepíše s n, ale s m? Kardamom? To si to celý život myslím špatně? No, to jsem ostuda. Tak vidíte, krabičky od čajů mě učí česky :D K čajíčku - Lásky na čoko vlně jsem se bála nejvíc. Kombinace fenikl a lékořice mi někdy nedělá úplně dobře. Miluju vůně a chutě alá chai, ale někdy za ně platím nevolností, nevím proč. Asi mi ta lékořice prostě dělá v bříšku neplechu. Strašně záleží na poměrech a celé kombinaci dohromady. Naposledy jsem měla nějaký ajurvéda čaj a vůbec mi po něm nebylo hej. Víte ale, jak dopadlo ochutnávání Lásky na čoko vlně? Dopadlo to nad mé očekávání. Čajíček chutná jako kakao, je lahodný, jemný a je mi po něm krásně. Co fenykl, hřebíček i lékořice umí, je pomoct trávení a nafouklému bříšku. A musím říct, že po těch lívanečkách, které jsem měla dneska, se to ohromně hodí :D Navíc, tím, že je čajíček čokoládou ovoněný, je to vlastně skoro taky zákusek.

Darjeeling PURE (Darjeeling): černý čaj
Poslední zkoumaný objekt je černý čaj Darjeeling, o kterém mi bylo už dopředu jasné, že po všech zkušenostech s předchozími čaji bude výborný. A taky že je, když se nepřepískne doba louhování. Tento černý čaj se pěstuje v krajině Himalájí a je celý sametový, prosluněný a jemný. Může se louhovat až 10 minut, pokud máte rádi silné čaje, já ale preferuji těch 3 - 5 minut, to je naprosto dostačujících k tomu, aby byl čaj jemný, lehký a lahodný.


Všem, kteří dočetli až sem, gratuluji a tleskám. A doufám, že se vám sbíhají sliny a pokud jste tak ještě neudělali, po dočtení si poběžíte uvařit šálek oblíbeného čajíčku. Mé chutě zůstaly po testování vlastně skoro nepozměněné. Pořád mám nejradši zelené čaje a jemné bylinkové směsi, ty můžu pít od rána do večera. Občas mě chytne mlsná, to potom sahám po ovocných čajích, nebo třeba po nějaké orientální směsi. Taky mám ráda léčivé čajíčky, do kterých patří i ty bylinkové. Myslím, že Sonnentoří poznávací sada je božská věc, protože vám dovolí poznat všemožné vůně a chuti, aniž byste se zklamali u prvního sáčku a pak nevěděli, co se zbytkem dělat.

Proč je ale Sonnentor tak strašně skvělý? V čajíčkách najdete jen ty nejlepší BIO ingredience, které byly pečlivě vybrané a vypěstované s láskou. Všechny obaly jsou recyklovatelné a kompostovatelné, v čemž vidím obrovskou výhodu - ne všichni výrobci potravin myslí taky na tu naši krásnou planetu. K tomu se pak přidává rozkošný design krabičky. Pokud se vám bude chtít si zjistit o jednotlivých čajíčcích víc, stačí vždycky kliknout na jejich název. Tam taky uvidíte roztomilé krabičky, na které se koukám jako na pohádky. Sonnentor je prostě moje láska ♥


Proč jsou Příběhy z čajové konvice - poznávací sada čajů Sonnentor super? Protože:
  • Hodí se jako dárek i pro toho, u koho si nejste jistí, jaké má čaje rád.
  • Hodí se pro vás, když si nejste jistí, jaké čaje máte rádi :D
  • Nebo když chcete experimentovat a poznávat nové chutě a vůně.
  • Obaly jsou nejen recyklovatelné, ale i kompostovatelné, takže nezatěžují přírodu.
  • Bylinky a čaje jsou bio, čerstvé a zpracované šetrně a s láskou.
  • Do bříška se vám tak dostane jen to nejlepší :)


Jaký čajík byste chtěli vyzkoušet?



Komentáře

  1. Tuhle značku znám :-) občas si od ní nějaký druh čaje koupím, ale tyto čaje, co máš ve článku vidím poprvé :-)

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Neli, to moje byla zkoušecí sada, je to zajímavé a člověk pozná více chutí a vůní :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář ♥