Jak se živí bloggerky

Kdybych se měla zařadit do nějaké blogerské kategorie, tak si vyberu kategorii bloggerka podnikatelka. Moje láska k blogování je obrovská a žene mě kupředu, ale kdybych říkala, že mi o nějaký zpětný zisk za čas, který tvořením příspěvků trávím (a to nepočítám ty impulzivní nákupy!) nejde, tak bych nebyla upřímná. Asi jste si všimli, že se v posledních pár týdnech dějí na blogu podivné článkové výkyvy. Jeden den vyjdou tři (a dva se vůbec netýkají kosmetiky), dalších pár dní je ticho po pěšině. Předtím, než jsem "upsala duši ďáblu", jsem hodně přemýšlela, jak moc to, co chci vyzkoušet, ublíží čtenářské komunitě a ubere na věrohodnosti celého mého blogování. Přemýšlela jsem o tom víc, než půl roku. Moje zvědavost je ale mnohem větší a rozhodla jsem se, že dám svému zkoušení zelenou. Dneska bych vám chtěla říct, co všechno může taková bloggerka dělat, aby získala nějakou zpětnou hodnotku (a taky, jestli to vůbec funguje).

Všichni asi známe Google Adsense, tedy umístění reklamních bannerů na své stránky, kam pak Google posílá reklamu dle algorytmu návštěvníka stránek. Před tím rokem a půl, co jsem dávala Primadončí doupátko dohromady, jsem kvůli diplomce potřebovala zjistit, jak tohleto všecko funguje. I proto jsem asi zakotvila na platformě blogger. Adsense funguje tak, že vy jako blogger musíte splnit pár jednoduchých požadavků k tomu, aby vám Google reklamy povolil umístit. Následně potom zkásnete určitou provizi za prokliky a zobrazení. Jenomže (alespoň v mém případě) to žádné závratné částky nejsou. V české kotlince se pohybujeme v halířových položkách. Když se zadaří, vydělám si denně třeba celé dvě koruny. Tyhle penízky se střádají na váš Adsense účet, kdy po dosažení limitu 2000 Kč dostanete peníze proplacené (alespoň doufám). Myslím, že mi bude trvat ještě minimálně rok, než na limitní hranici vůbec dosáhnu. Podobným způsobem fungují i reklamy, které můžete povolit ve svých videích na YouTube (kde je ale větší a globálnější návštěvnost a může se vám podařit svůj "výdělek" nakopnout právě díky videím). Zase se ale pohybujeme u halířů a smutně pokyvuji nad tím, že třeba v Americe jsou tyhle částky 4x větší.

Druhým způsobem, jak si přivydělat pár kaček, je psaní PR článků. Zatím jsem zkoušela jen portál Placla a teď jsem ve fázi, kdy už se výdělek na mém účtě přehoupl přes limit 2000 Kč a uvidíme, jak rychle mi přijdou, jestli s tím budou problémy a podobně. Zhruba 300 Kč mi ale už předem odečetli jako daň či co - dvojka byla tedy hrubý výdělek a čistého přijde méně. Co se publikování článků pro tento portál týče, zatím jsem v první fázi zkoumání. Inzerenti nabízejí témata, která chtějí za určitou částku zpracovat. Vy se "upíšete" k jednotlivým tématům a buď se vám poštěstí, nebo ne. Pokud si vás inzerent vybere, máte nějaké časové období na sepsání a publikování článku. Připravte se na dril, dedlajny a opravy pravopisu, které po publikaci následují. Někdy chtějí inzerenti vidět článek i předtím.

Musím se ale v jedné věci pochválit. Ač jsou některé články tady u Primadonnky vyložené píárko (které se snažím poctivě označovat tagem PR), snažím se zachovávat autenticitu a nevymýšlet si nesmysly. Sami zadavatelé nechtějí žádné podbízení. Vědí, že spolupracují s bloggery a osobní blogovací přístup s aplikací tématu do reálného života je vítán. Bála jsem se, jestli nebudu muset psát věty plné "tento kovový vařič je nejlepší", ale nemusím. Osobní historky se líbí víc, než suché "hurá, sleva".

Třetím způsobem, jak získat nějakou zpětnou hodnotu, jsou spolupráce. S pár společnostmi spolupracuji a dokážu je spočítat na prsty jedné ruky. Jsou to moje nejoblíbenější formy "zisku". Nedostávám peníze, ale hmotné dary. Jednou za pár měsíců mě obdarují balíčkem, který následně zrecenzuji. Zatím si nikdo nediktoval podmínky ani obsah článku, za což jsem vděčná. Hodnotím kosmetiku prostě tak, jak mi sedne. Někdy je to ale taky docela o nervy, kdy se cítím k dané společnosti zavázaná povinným článkem, do kterého se mi zrovna vůbec nechce, ale už je po termínu, který jsem slíbila. Ne všechny spolupráce dopadnou a ne vždycky jsem spokojená s komunikací. Je to jako hledat diamant. Když se vám poštěstí, spolupráce může být dlouhodobá a těšíte se na každý email, který si s druhou stranou vyměníte.

Tímto shrnutím dnešní okénko upřímnosti končí. Příště (až nasbírám další zkušenosti) bych vám ráda popovídala třeba o tom, jak se spolupracuje s někým, s kým si ale vůbec nepadnete do noty.





Komentáře

  1. Som rada, ze si v clanku objasnila zmeny na blogu. Ja Ti na oplatku napisem moj pohlad citatela.
    1.)Adsense je podla mna zbytocny. Neskutocne rozhadze sablonu blogu, odputava pozornost od clankov, laka citatelov zo stranky prec a ako aj sama pises, zisky su minimálne. Vlastne ja sama si nepamätam, ze by som na nieco take klikla ale znechuti ma, ked to niekde vidim. Specialne na mobilnych zariadeniach, kde to neviem vypnut.
    2.)PR clanky. Hm. Zacnem tym, ze oznacenie PR som si aj tak nevsimla, kedze citam blog na mobilnom zariadeni, ale tak nejak som tusila, ze z nudy tie zvlastne clanky asi nepises. Prvy som vlastne citala asi 3krat a rozmyslala som co sa to s Primadonnnou deje :-) Teraz to funguje tak, ze na tieto clanky neklikam. Sama vidis navstevnost a efekt tychto clankov, ale za mna hovorim nie.
    3.) Spoluprace su fajn a asi by si sama od seba tolko produktov nekupovala a nerecenzovala. Zatial to nie je tak, ze kazdy clanok je barter, takze voci tomu nemam vyhrady.
    Neber tento komentar negativisticky. Ja len celkovo preferujem blogy, ktore nie su preplnene reklamou a PR. Ocenujem, ze si o tom otvorene informovala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář, Mačko, vítám každou zpětnou reakci :) Jako čtenář taky PR články moc nemusím, takže ti rozumím. Když já si nemůžu pomoct a baví mě zkoušet různé alternativy, jak si blogem trochu přilepšit na ty své kosmetické recenze :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář ♥