Tipy na krásné dárky od malých umělců, které znám

Vidíte za věcmi konkrétního člověka? Já jo. Za pyžamkem mamku, která mi ho dala k Vánocům. Za pletenými ponožkami babičku, která je několik hodin štrykovala. Za hrnečkem kamarádku, která mě překvapila k narozeninám... Maminka ani kamarádka své dary nevyrobily, ale babička, ta ano. A o tom to dnešní povídání bude. O ruční práci, která za výrobky stojí.

Čas od času mě osvítí nějaké uvědomění. Naposledy se mi v mozečku propojila práce a výrobek. Moje hodinová hodnota, má cena za mou knížku v porovnáním s tím, co nabízejí velcí giganti. Část výtisků jsem svěřila do rukou distribuční společnosti Euromedia, která ji následně dodává knihkupectvím (Luxor, Knihy Dobrovský, Martinus, Megaknihy,  Mall.cz...). Má doporučená prodejní cena je 350 Kč, ale tahle cena okamžitě v těchto gigantech spadla mnohem níž. Nejen, že jsem si tak sama podryla svou kupní cenu, ale byla jsem vlastně i smutná z toho, ta hodnota je v rámci konzumních společností prostě úplně jiná, často neadekvátně nízká. Stejně jako hodnota "rychlého" zboží, které na pásech vyrábí děti v Číně (nebo se to tak alespoň šušká).

Díky této své zkušenosti jsem začal jinak koukat na všechny malé výrobce, umělce, pekaře, malé zelinářství... Cokoli, co není super hyper market, za čím stojí opravdový člověk, který do toho vkládá svou hodnotu. Rozhlédla jsem se kolem sebe a hledala věci, které vyrobil někdo, koho znám. Třeba náramky z kamínků - jeden mám od Marušky, vyrobila ho na míru podle knížky Zbožňuju tě navždy a když mi ho dávala, dojala mě k slzám. Diář mám polepený samolepkama od kamarádky Manči (jméno postavy z knížky), která nám je každé z naší pipiparty vyfotošopovala na míru. Náhrdelník, který mi vyrobila kamarádka k Vánocům... Těch věcí je pořád hrozně málo, o to víc z toho ale mám já, ale i oni umělci radost. 

Pokaždé, když si někdo objedná moje dílo, když si někdo objedná knížku přímo ode mě, tančím, křičím, skáču, mám strašnou radost, protože to je někdo konkrétní, kdo mě podporuje a komu se to, co tvořím, třeba líbí. Proto bych chtěla i já dnešním článkem podpořit několik umělců, se kterými se znám a pro které váš nákup není "naplnění kvót" a "výsledek marketingové kampaně". Je to pro ně potvrzení toho, že to, co dělají, dává smysl, že jsou lidé, kteří jejich snahu ocení. 

Obhajoba pastelky Marie Brožové


Maruška Brožová je česká malířka a spisovatelka. Známe se od té doby, co jsem jako malá hrála v ZUŠce na housle a manžel paní Brožové tam učil na kytaru. Když jsem přešla na gympl, chvíli jsem se učila na kytaru u něj. Jednou k nám přijela i paní Brožová a ukazovala nám své obrazy. Bylo mi v té době jedenáct let. Pak spojili sílu dohromady a začali pracovat na projektu Obhajoba pastelky jako výtvarného média. Paní Maruška "bojuje" za pastelky a je přímým důkazem a úkazem, že se i s tak "obyčejnou" pastelkou jdou namalovat neobyčejné obrazy.

Paní Maruška se v září taky stala mou knižní kmotrou. Pražští ji najdou v centru v Galerii Pastelka (Malé náměstí 11, Praha 1 v pasáži, kterou projdete na Staromák). Galerie je to jako z pohádky, stěny zdobí její obrazy, čas od času tam paní Maruška i maluje a můžete ji vidět naživo. Koupit si můžete jak obraz, tak pohledy, bločky, sešity, diáře, ale i nádherné knížky, tři pro dospělé a dvě pro děti, z čehož je jedna omalovánková.

Eshop           Web          Facebook          Instagram



Notasheep


Za projektem Notasheep stojí Hanka, se kterou spolupracuji už dobrých deset let. Hanka je grafička a svou lásku k designu vkládá i do šperků. Objíždí s nimi designérské veletrhy, šperky najdete v designových obchůdcích a má i svůj eshop. Všechno, co tvoří, je milé, krásné, designové a přesně takové to "co pro kamarádku k Vánocům?", takže jestli ještě pro někoho nevíte a váháte, tak tady je záchrana.
Eshop          Facebook          Instagram


Anna Jiroutová - Středočeský výletník

Aničku znám dva měsíce a to, že jsme obě vydaly knížku, jsme zjistily v kuchyňce v práci při vaření kávy. Anička je grafička a knížku Středočeský výletník vytvořila jako svou diplomku (nebo bakalářku? eh). Následně ji vydalo nakladatelství Albatros. Zatím jsem si knížkou jen náhodně listovala a na začtení se teprve chystám, ale je to hrozně krásné veledílo! Ruční malování a do toho velmi vtipné popisky (uchechtávání zaručeno). Myslím, že takhle hezkou knížku by měl mít v knihovničce každý (nebo ji nadělte jako dárek někomu, kdo má poznávání nových míst rád).

Tím, že knížku vydalo nakladatelství, ji nemá Anička pod palcem tak, jako já svoje Zbožňuju, ale i tak jí z každého kusu nějaká korunka putuje. Mnohem víc je ale každý prodaný titul oceněním práce (protože tohle muselo dát strašně práce! Všechno je tam nakreslené ručně!) a odvahy jít s kůží na trh.



Moikind / Gigil


Dalším pracovním seznámením z kuchyňky je Lenka, grafička, která sedí naproti Aničce. Během hovorů jsme narazily na její projekty Moikind a Gigil. Moikind je Lenka sama, Gigil je trojice designérek, které daly hlavy a arty dohromady. Z prodejů posílají část peněz na dobročinnosti. Věci to jsou hrozně milé a designové a nemůžu z nich spustit oči (a vybrat si :D).

Moikind          Eshop          Instagram
Gigil          Eshop          Instagram


My Moods

Úplně nakonec jsem si nechala nechala projekt, ve kterém mám tak trochu (hodně) prsty. My Moods jsou eko a bio trička (a brzy i další produkty) s originálními a ručně kreslenými potisky. Za projektem stojí (taky jmenovkyně) Lenka, která si uvědomila, že chce podporovat pomalou a kvalitně vyrobenou módu s hezkým grafickým (ekologickým) potiskem podle snů a nálad. A tak společně tvoříme, zkoušíme a radujeme se. Musím říct, že díky My Moods jsem se dozvěděla spoustu věcí o ekologické módě a na vlastní kůži vyzkoušela, jak boží jsou trička ze 100% bio bavlny.

Kdo mě sledujete i na Instagramu, tak jste už něco o tričkách podle nálady možná zaslechli. Postupně všechno ještě ladíme, spouštíme, navrhujeme, dočančáváme... a brzy vypustíme do světa. Pokud by se vám už teď nějaký z motivů zalíbil, pište mně, nám, všude! Budeme jen rády :)


Eshop          Facebook          Instagram

A to je prosím prozatím všechno. Dejte mi vědět, ke kterému z umělců vás srdce nejvíc táhne! :) A pokud si od někoho něco přeci jen objednáte, klidně pište do poznámek, že to máte od Verunky. Potěšení pak bude na všech stranách. :) A pokud i vy něco tvoříte, napište své weby, eshopy, prezentace, moc ráda se podívám a podpořím!




Komentáře

  1. Bohužel. Poctivá ruční práce je nedoceněná. Přesně, jak píšeš. Lidi za výrobkem nevidí to, že si na tom někdo dal práci. Ten výletník musí být super. Líbily by se mi i různé šperky a obrázky od p. Brožové.
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovědětVymazat
  2. ☺♥ Ty jo, tak je super inspirace. Nejvíce mě asi oslovil výletník...., Tvou knihu jsem přes víkend přečetla... ☺♥

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář ♥