Dobroty z NuSpring: Kokosovo-citronové bezlepkové sušenky


Mlsáte rádi? Já na tuhle otázku nejen odpovídám jednoznačné ano, ale zároveň začínám slintat při představě všech dobrot, které bych si hned chtěla dát. Aby mě moje hříšné chutě nepřišly moc draho, snažím se mlsat s rozumem, což znamená, že své chutě prostě musím krotit. Jasně, že bych i ve svém pokročilém dospělém věku dokázala snídat zmrzlinu, obědvat čokapik a večeřet palačinky s čokoládou, ale vím, že bych si tím moc dobře neudělala. Navíc nejsem žádný přehnaný sportovec, takže kila tak nějak úplně nevypotím. Když už něco mlsám, tak se snažím vybrat to, co mi bude nejen chutnat, ale bude to pro mě i trochu dobré.

Od NuSpring jsem dostala na ochutnání tři balíčky sušenek MaKe! (pokud by vás zajímalo povídání o tom, jak značka MaKe! vznikla, koukněte na první sušenkový článek tu). Už jsme si spolu popovídali o čokoládovo-malinových sušenkách a dneska se seznámíme s jejich kokosovo-citronovou sestřičkou.


Pokud dáváte pozor na všechno co říkám (haha vtípek), tak asi víte, že jsem bezlaktózová. Nemohu mléko, sýry, smetanu, jogurty, máslo... nic, co obsahuje mléko. Zdá se vám to jako tragédie, protože jste milovníci sýrů? I já bývávala. A taky mi bylo po každém jídle zle a trvalo docela dlouho, než jsem přišla na to, z čeho to vlastně je. Od té doby se mi obrovsky ulevilo a překvapivě jsem přestala jíst tolik cukru. Třeba skoro všechny mléčné čokolády a sušeny obsahují mléko v nějaké podobě (třeba syrovátku), všechny jsem vyřadila a když se mi náááhodou dostane takové kindr bueno nebo ferero rošér do pusy, tak mi vůbec nechutná, protože je to neskutečně sladké. A to jsem určitě byla cukrový závislák. Laktóza je mléčný cukr, který moje tělo nedokáže štěpit na glukózu a galaktózu (alespoň myslím), protože se mi netvoří dost enzymů, které toto štěpení provádějí. Nerozštěpená laktóza se tak dostane do střev a tam dělá neplechu. Jinými slovy to znamená, že je mi po tom prostě blbě. V dnešní době se dá štěpící enzym koupit a sníst před nebo po požití něčeho mléčného. Zároveň je taky velká nabídka bezlaktózových potravin, které už prošly tímhle štěpícím procesem a jsou lehčí ke strávení. A jen pro zajímavost, malé děti a kočky tento enzym taky nemají, takže pokud své číče kupujete drahé "kočičí mléko" ve zverimexu, radši vezměte litrové bezlaktózové za třicet korun v obchodě pro lidi.

Já se mléčným výrobkům vyhýbám úplně, protože mi ani ty bezlaktózové nedělají dobře. Co to ale má společného se sušenkami MaKe? Ty jsou totiž bezlepkové (ti, co nemohou mouku), bezlaktózové, neobsahují sóju (velký alergen) ani palmový tuk. Víme, že palmový tuk nebo olej není dobrý ani pro naše tělo, ani pro planetu, protože jeho získáváním probíhají masivní deforestace, což vede k oteplování a všem hrůzám, proto kterým všichni na instagramu bojujeme. To bylo takové přenesené až přihlouplé sdělení, ale je to tak. "Eko bio neplastuj" je dneska taky trochu trend a taky byznys. Jsem na nás v Čechách moc pyšná, jak se s tím skvěle pereme, kolik znovupoužitelností vymýšlíme, ale proti nám stojí velcí giganti, kteří jedním šmahem zničí celý les. A bez lesa nebude kyslík. Proto fandím všem, kteří potraviny s palmovým olejem nebo tukem nevyrábějí ani nekupují.

Malá žlutá sušenka a kolik myšlenek se k ní najde, co?


Zpátky k mlsání! Kombinace citronu a kokosu je pozoruhodná. Už na čoko-malino suškách mě fascinovala suchomokrá, suchošťavnatá chuť. Nic podobného jsem ještě nejedla. Samozřejmě jsem podrobila sušenku i pokusu namáčení do kávy a výsledek byl zajímavý. Kladně hodnotím to, že se sušenka nerozpadla a nezahučela do hrnečku s kávou (což se u většiny sušenek stává), na druhou stranu se ale sušenka ani moc nenamočila a tekutinu do sebe nevsákla. Tuhle prasárničku jsem se naučila na stáži v Londýně, kde jsme po obídku vždycky všichni svorně pili černý čaj s mlékem a medem a do něj si namáčeli sušenky. Měli jsme dokonce jednu celou poličku vyhrazenou sušenkám a každý čas od času nějaké přinesl.

Sůši mi asi nejvíc chutnají pořádně namočené v kávě. Když je tam totiž podržím o něco dýl, tak získají úplně novou jemnou a krásně šťavnatou chuť. Mňam. Jinak je pro mě kombinace citronu a kokosu spíš nečekaná. Chuť samotných sušenek je svěží, lehká, letní, šťavnatá, ani jedna ze složek výrazně nepřebíjí tu druhou a spolu tvoří zajímavou kombinaci. Kokos válčí s citronem, chvíli cítím to, pak zas ono, je to fakt obdivuhodná kombinace. Ze tří ochutnaných (čokoláda-malina, kokos-citron a lískový ořech) mi chutnají nejmíň, ale pořád chutnají.


Kokosovo citronové jsou oproti čoko-malinovým i ořechovým víc rozpadavé. Malinové byly takové vláčnější (asi díky tomu ovoci), oříškové jsou zas tvrdé. Tyhle se tak příjemně rozpadají na jazýčku.

Složení:
Sladidlo xylitol, mleté mandle, kokosový tuk (14,9%), kokosová mouka (18,6%), vejce, tapiokový škrob, kokosové hobliny (5,6%), jitrocel, kypřící látky: hydrogenuhličitan sodný, antioxidanty: kyselina askorbová, citronová kůra (1,1%), bourbonská vanilka


Za 50 g (asi 7 koleček) zaplatíte 65 Kč. Při prvním nakouknutí do sáčku (na který jsem potřebovala nůžky, protože mi rukama roztrhnout nešel) mi přišlo, že jich je málo a dala bych si víc. Jenže tohle si myslím vždycky o všem, jak o kosmetice, tak o jídle. Nakonec mě ale překvapilo, kolik toho doopravdy je. Sušenky MaKe! jsou docela syté. Na svačinku člověk asi zvládne celou krabičku, mně stačila 3 kolečka a byla jsem spokojená. Ze všech tří vyzkoušených mi tyto přišly i nejhutnější, nejvíc zasytí.

Můj finální verdikt? Dobýýý! Na takové to domácí mlsání dobrý. Dokonce si trochu pomýšlím i na to, že bych je zkusila napodobit a upéct. S kokosem bych si možná představovala jinou kombinaci (čokoládu, všude bych nacpala čokoládu), ale myslím, že i citron najde své fanoušky.

Co říkáte na kombinaci kokos a citron? Chutnala by vám?


Komentáře